Verslag van een dag
Wat vooraf ging
Ergens in december 2003 kondigde een vriend aan dat de schrijver van
De Kracht van het Nu naar Nederland zou komen. Hij zou een workshop geven.'
Zullen we daar samen heen gaan? Dan hebben we een mooi spiritueel uitje
in het verschiet' zei hij. Mmm, Eckhart Tolle, dacht ik. Ik aarzelde een
beetje. Niet omdat ik Tolle's boek niet goed vond, maar omdat ik me eigenlijk
had voorgenomen wat minder naar lezingen, workshops en seminars te gaan.
Ik had er inmiddels al heel wat bezocht en op een bepaald moment raak
je een beetje verzadigd. Daarom had ik met mezelf afgesproken dat ik uiterst
selectief zou worden in het vervolg. Tolle stond niet op mijn lijst van
must go's dus daarom twijfelde ik. Uiteindelijk besloot ik te gaan omdat
deze vriend het vroeg en ik het leuk vond samen met hem te gaan. Het zou
pas ergens in April zijn dus vooruit, ik bestelde een entreekaart.
Begin April vertelde ik een vriendin dat ik naar Tolle zou gaan over een
paar weken. 'Ah wat leuk, daar wil ik ook heen, kan ik mee?' riep ze enthousiast
uit. Ik beloofde te bellen voor nog een extra kaart en werd teleurgesteld
want de workshop was reeds wekenlang uitverkocht. 'Ik ga toch mee en dan
zie ik wel hoe ik binnen kom' zei mijn vriendin resoluut. We werden zelfs
enigszins schalks en bekeken de kaart die ik toegezonden had gekregen
om te zien of we hem konden kopiëren.. slecht, hè?? Maar wat
gebeurde er? Vijf dagen voor we zouden gaan kwam de vriend 's avonds langs:
hij kon wegens omstandigheden uiteindelijk niet mee en bood mij zijn entreekaart
aan. Ik verwittigde terstond mijn vriendin dat ze legaal meekon en zo
kwam het dat wij vanmorgen getweeën in haar auto naar Amersfoort
reden
De vorige week was zij ook nog langs knooppunt Hoevelaken gereden en
belandde aldaar in een enorme file, maar wij reden al kletsend op ons
dooie akkertje zonder files richting Amersfoort. Opeens realiseerden we
ons dat we al bij afslag 12 waren en er bij 8 af hadden gemoeten, we sloegen
af, nee zei Elly, dat klopt toch niet we zijn nog helemaal niet bij het
knooppunt. Dus we maakten een lusje en reden de snelweg doodgemoedereerd
weer op. Al kletsend reden we het centrum van Amerfoort in en vonden al
snel Theater de Flint. We waren ruim op tijd en hadden nog even tijd om
het centrum van de stad in te wandelen. Dat bleek heel aangenaam: erg
gezellig met oude gebouwen en een heel leuke markt. Er was een galerie
en wij houden beiden van kunst dus liepen naar binnen. Er waren allemaal
kleurige enigszins naïeve schilderijen. Eentje sprak mij minder aan
en ik zei tot Elly: 'Nou als dit er hangt dan kan dat werk van mij er
ook wel bij'. Later bleek dat het een galerie was met werk van geestelijk
gehandicapten
Achteraf bezien denk ik: geestelijk gehandicapten schilderen vanuit hun
gevoel, het denkgedeelte in hun hersenen functioneert niet hetzelfde als
dat van 'geestelijk gezonde' mensen. Dat betekent dat hetgeen er op het
doek komt puur gevoel is. De schilderijen die ik zelf maak en die ik puur
vanuit mijn emotie maak geven mij een ontzettend goed gevoel. Wat iemand
anders ook van de doeken denkt. Het gaat bij het maken ervan niet om de
esthetische kant. Dus heel ruiterlijk en oprecht kan ik zeggen: ik wilde
dat ik mijn doeken daar tussen de doeken van die gevoelsmensen mochten
hangen
Niets gebeurt voor niets, alles is van betekenis, dat werd deze middag
steeds weer bevestigd. Het was een beetje alsof Elly en ik gekneed werden
als bonkjes klei in de handen van het Universum, geleid door onzichtbare
wegwijzers. Een ongelooflijk fijne ervaring voor mij.
We kwamen weer bij het theater en nu gingen de deuren open. Er stonden
zo'n 40 mensen voor de deur dus wij namen aan dat het een workshop in
beperkte kring betrof. We gingen naar binnen maar de zaal bleek veel groter
dan nodig voor zo'n workshopje. We zochten een plaatsje en besloten halverwege
te gaan zitten want daar liepen de rijen omhoog en konden we over eventuele
grote mensen heen kijken. We zijn het stadium van persé op de eerste
rang te willen zitten op onze leeftijd al voorbij..We kletsten gewoon
verder, het was alsof we daar op de één of andere manier
met zijn tweeën waren. Ondertussen vulde de zaal zich gestaag. Niets
geen klein workshopje at all, om twee uur sloten de deuren zich en bleken
er zo'n 600/700 mensen in de zaal te zitten.
Wij waren heel nieuwsgierig naar Eckhart omdat het fotootje achter op
zijn boek ons nu niet direct aansprak. Daar kwam dan eindelijk deze man
het podium op. Uiterlijk een heel eenvoudige absoluut onopvallende verschijning.
Hij droeg nota bene een spencertje en je zou hem zo straal voorbij lopen.
Uiterlijk was hij voor mij het prototype van een saaie boekhouder. We
zagen hem wel uit de verte, maar er hing een heel groot scherm naast hem
zodat iedereen hem goed kon zien. Hij ging zitten en begon met even heel
rustig de zaal in te kijken. De hele zaal was doodstil en het was alsof
er een soort deken van rust werd neergevleid over het publiek. Dat voelde
heel bijzonder.
En toen begon hij te praten. Een heel rustige warme stem en een evenwichtige
en prettige uitstraling van deze ogenschijnlijk zo gewone man.
Ik had voor de zekerheid een blocnootje mee genomen, eigenlijk was ik
niet van plan veel op te schrijven aangezien ik dacht dat ik alles nog
wel wist uit het boek, ik had het meer meegenomen voor de one-liners.
Maar dat kwam heel anders uit: uiteindelijk blijk ik tien blaadjes te
hebben volgepend.
In het begin van de lezing legde Eckhart Tolle uit dat alles in feite
draait om het ervaren van de aanwezigheid (prescence) die achter het ego
verborgen ligt. Als een waarnemer die observeert wat andere delen van
ons die nogal lawaaierig aanwezig zijn allemaal uitkramen. Wanneer wij
opgaan in die blatende delen die hij het egoïsche Zelf noemde (egoic
Self), en dat ik voor het gemak hier aan zal duiden als ego, wij onherroepelijk
verstrikt raken in het onvervulde verhaal van ons zelf (the unfulfilled
story of me). Want wat doen wij mensen? We blijven zoeken naar onszelf
op plaatsen waar we dit Zelf nooit zullen kunnen vinden. We gaan op zoek
naar ons Zelf in de toekomst. Immers, vandaag gaat alles niet naar wens,
als we nu maar eerst dit of dat bereiken: een studie afronden, een betere
baan vinden, een titel hebben, een fortuin verdiend hebben
dan zullen
we ons goed voelen. Niet dan? Nee dus. We leven of we het nu als zodanig
ervaren of niet, altijd alleen maar in het nu. De toekomst is niet morgen,
die zullen we nooit ervaren. Je kunt alleen de toekomst ervaren door er
nu aan te denken. Zeg nu zelf: als het nu één uur is, dan
is vijf over één de toekomst. Als het nu vijf over één
is dan is dat het nu en dan niet langer de toekomst. In het nu is de toekomst
niets anders dan een concept, een concept is iets dat we verzinnen met
ons brein. In feite is het nu een serie momenten die voorbij vlieten.
Je kunt het alleen maar beleven als je werkelijk totaal in het nu bent.
Als je in het nu denkt aan vroeger of aan de toekomst dan raak je het
nu kwijt.
Het mooie hiervan is dat wanneer je je dit een maal bewust bent, dan weet
je dat de deur naar het nu altijd open staat. Het is niet zo dat het ooit
te laat is, want er is alleen maar nu. (de eerste zin die Deepak Chopra
ooit tegen mij sprak: there's only now.) Wat een heerlijk idee!
Volgens Tolle is het ontkennen van het huidige moment, het nu, tevens
een ontkennen van het Zelf en hebben we dit als concept geërfd. Een
erfenis uit het collectieve bewuste. Het zijn patronen die hoogstwaarschijnlijk
zelfs in ons DNA terug te vinden zijn.
De ontkenning van het Zelf leidt tot het leven als een zombie, hij heeft
dit woord niet genoemd maar hij beeldde het uit en dit woord kwam in mij
op. De sprankelende levensvonk die we opmerken in de ogen van mensen die
aanwezig zijn in het nu, is afwezig in de ogen van hen die opgaan in het
verleden of de toekomst. Ze zijn afgekeerd van het Zelf en de plaats van
het Zelf wordt ingenomen door het kleine door het verstand gecreëerde
wezentje: 'ik en mijn verhaal' (the little mind made entity: me and my
story). Dan is het alsof je wordt bezeten door je verstandelijke brein,
door je denkhoofd. Een niet aflatende stroom van gedachten die zich identificeert
met van alles: het verleden, bezit, status etc. en dan ook nog een collectief
gevoel van identiteit: het wij-gevoel. Er is een enorme afstand, een gapend
gat tussen wat men wil en dat wat er is.
Het komt er op neer dat de mens intern uit balans is, we zijn niet meer
afgestemd op het huidige moment. In tegenstelling tot de natuur: in de
natuur is alles afgestemd op het huidige moment. Planten groeien en bloeien
zonder zich af te vragen hoe hun leven als zaadje was of vechtend en dringend
om nu toch vooral dat doel van bloei maar te bereiken. Ze zijn in het
hier en nu en bekommeren zich niet om tijd.
Wat is er nodig om in het hier en nu te komen?
Punt 1 is je bewust worden van het feit dat je niet afgestemd bent op
het huidige moment. Door het Zijn in het heden kun je je gewaar worden
van de conditioneringen in je leven. Het is een misvatting te hopen op
een imaginaire staat van bewustzijn in de toekomst. Er is alleen maar
Nu.
Dit houdt evenwel niet in dat we ons verleden en onze historie moeten
vergeten, maar als dit verleden en ons verhaal ons een gevoel van identiteit
geven dan belemmert dat ons leven, we moeten hier niet naar kijken om
een gevoel van afstemming in het nu te bereiken. We zouden eens onze innerlijke
dialoog kunnen gaan waarnemen: zijn we voortdurend inwendig aan het klagen?
Heel vaak voelt het ego zich superieur over situaties of personen waarover
het klaagt, zelfs soms over het weer (kan de regering niet eens wat aan
die regen doen?).
Stap 2 is het herkennen van de patronen in ons leven. Vervolgens moeten
we intern alles dat we meemaken intern accepteren en aanvaarden. Niet
extern: als je in een restaurant rotte vis krijgt voorgeschoteld mag je
intern accepteren: de vis die ik nu krijg is niet vers, ik besluit het
niet op te eten, vervolgens ga je extern de ober wenken om hem netjes
mee te delen dat deze vis niet goed smaakt en je hem niet op kunt eten.
Zonder hem op superieure wijze te benaderen: hoe durf je mij, MIJ, deze
vis voor te zetten?
Dat is wat Tolle in zijn boek beschrijft als een Nee van hoge kwaliteit.
Wanneer we aldus bewust leren Zijn dan is het minder waarschijnlijk dat
wij het onbewuste Zijn in anderen aanwakkeren. Aangezien we spiegels voor
elkaar zijn is het belangrijk gewaar te zijn wat we reflecteren naar elkaar.
Om bepaalde onbewuste houdingen niet terug te spiegelen naar mensen is
het zaak dat we aanwezig zijn in het Nu. Als iemand boos doet tegen jou
en jij reageert daarop verontwaardigd, dan spiegel je de boosheid terug.
Dat is dan een discussie tussen twee ego's. Wanneer je weet dat iemand
vanuit zijn ego-identiteit tegen je spreekt, kun je ook weten dat het
Zijn, de waarnemer daaronder ergens sluimert, diep van binnen.
We zullen steeds mensen tegenkomen die hun Zelf-gevoel willen versterken
via ons.
Het ego is tevens een collectief gebeuren, het is niet alleen persoonlijk,
maar ook een collectief onbewuste als het ware. Het feit dat wij ons in
interacties met anderen bewust zijn van onze waarnemer, van die aanwezigheid
in ons, maakt geen superieure wezens van ons. Zodra we ons superieur gaan
voelen identificeren we ons weer ergens mee en zitten we weer verstrikt
in het ego spel. Maar we hebben keus. We kunnen er bewust voor kiezen
dit spel niet langer te spelen en helder blijven.
Stap 3 is het versterken van het licht van bewustZijn wanneer we tegen
problematische situaties aan lopen. De kneep zit 'm er in ons niet te
laten meetrekken in reactief gedrag. Beledigingen raken het ego diep:
ze maken dat het ego zich verzwakt en nietig gaat voelen. Alsof er met
een hamer een buts vanaf geslagen is. Daardoor hebben ego's anderen nodig
om die butsten en blussen te repareren. We zoeken naar erkenning van buitenaf.
In feite is het niets dan een illusie als iemand ons een idioot noemt.
Verdediging is een reactief mechanisme.
Stap 4 is het jezelf toestaan te ervaren van hetgeen ons ego beschouwt
als een ver-nietig-ing. Kun je dat, dan voel je onmiddellijk een stoot
van levenslust (boost of aliveness). Daarin ligt een grote kracht verborgen,
alsook een vredige stilte, het altijd aanwezige getuigende bewustZijn.
(ever present witnessing awareness).
Punt 5 is het herkennen van het Pijn Lichaam (pain body). Wat is het
Pijn Lichaam? Het is de opeenstapeling van oude emoties uit het verleden.
Het verleden dat ligt opgeslagen in ons. Het zijn de energetische resten
van vroeger. Die zijn deels heel persoonlijk. Maar er bestaat ook nog
iets als het collectieve Pijn Lichaam en dat maakt weer deel uit van het
individuele Pijn Lichaam. Je kunt dat per ras, per land, per geloof etc
zien, soms kun je het letterlijk voelen zodra je de grens van zo'n land
overgaat. Er bestaat zelfs zoiets als het Pijn Lichaam van de mensheid,
waarschijnlijk ligt dat ergens opgeslagen in het DNA.
Het Pijn Lichaam dat mensen met zich meedragen kunnen we zien als de
schaduw van het ego. Het heeft zo lang middels het ego geleefd dat het
een enorme pijn heeft gecreëerd, bijvoorbeeld door voortdurende angst,
of via fysiek misbruik. Het Pijn Lichaam is een aspect van het Ego. Het
is soms latent en soms actief aanwezig. Wanneer het actief is dan wil
het de ervaring van pijn voeden. Het betreft een emotionele entiteit,
een gemeen wezentje. De negatieve oude emotie in je kijkt naar buiten
via de ogen. Wanneer de Aanwezigheid wordt verduisterd door het verschijnende
Pijn Lichaam dan komt dat tot uiting via je ogen en via iedere porie van
je lichaam. De mensen om je heen voelen het aan. Het kijkt naar buiten
door jouw ogen zoekend naar iemand op wie het de pijn kan reflecteren.
Soms is het zelfs zo dat het pijn toebrengt om zich te kunnen voeden.
Het is een sluw gemeen duiveltje.
Soms kom je op straat iemand met een actief Pijn Lichaam tegen, dat zie
je in de ogen. Wanneer je zelf op zo'n moment niet helemaal Aanwezig bent
in het Nu, dan is het verstandig om geen oogcontact te maken en een andere
weg in te slaan, anders zal die ander jou misschien gebruiken om zijn
Pijn Lichaam op te laden.
Pijn Lichamen zijn heel slim in het verkrijgen van wat ze nodig hebben.
In partner relaties kan het zich prima voeden. Het Pijn Lichaam activeert
het ego. In feite is het het emotionele aspect van het ego.
Mocht er onverhoopt niemand aanwezig is om je Pijn Lichaam mee te kunnen
opladen, dan verzint het de volgende truuk: het gaat je gedachten gebruiken
om zich mee te voeden. Dat doet het in de vorm van het jezelf vertellen
van negatieve zaken en via het uiten van zelfkritiek.
Nu kun je jezelf de vraag stellen: Laat jij het emotionele residu van
het verleden bepalen wie jij vandaag bent? Wanneer je onbewust leeft dan
maakt de emotionele pijn een groot deel uit van wie jij bent. Pijn Lichamen
willen niet weg en wij kunnen ze niet loslaten als we niet Aanwezig zijn.
Trauma's uit het verleden zijn beperkingen, helemaal wanneer wij er een
identiteit aan ontlenen. Dan maken ze ons nietig. Wanneer het ons een
identiteit verleent dan moeten we er regelmatig aan denken en zullen we
regelmatig de bijbehorende pijn voelen. Het is dus nog maar zeer de vraag
of we verder moeten gaan met het labellen van onszelf als: incestslachtoffer,
oorlogsslachtoffer etc.
De Aanwezigheid in ons kan het Pijn Lichaam doen verminderen en oplossen:
door ons Pijn Lichaam waar te nemen en de emoties van een afstandje te
bekijken, terwijl we ze voelen, ontlenen we niet langer onze identiteit
aan hen. Op dat moment ervaar je nog wel de pijn, maar tegelijkertijd
ervaar je de onderliggende Aanwezigheid.
Stel nu dat je wakker wordt midden in de nacht en ervaart grote emotionele
pijn. Ga dan niet uit zitten vissen waaruit het van komt, maar beschouw
wat er binnen in je gebeurt. Als het heftig is ga dan met je aandacht
naar je handen, je armen, je voeten, je benen, werk je lichaam langs en
kom dan in dat gebied waar de pijn het heftigst aanwezig is. Voel en kijk
naar wat er in jou gebeurt. Alsof de kracht van je aandacht er zijn licht
op laat schijnen. Bekijk je emotionele turbulentie alsof je een appel
in je hand bekijkt van alle kanten. De pijn houdt er niet van dat er licht
op wordt gericht, het zal namelijk verminderen als je dat doet. Het Pijn
Lichaam zal zich op deze manier niet meer kunnen vernieuwen. Natuurlijk
zit er een oude cadans van steeds regelmatig terugkeren in, maar als je
er steeds op genoemde wijze mee omgaat is het als een ijsblok waar de
zon op schijnt: uiteindelijk smelt het.
De energie die vastzit in dat emotionele Pijn Lichaam wordt bevrijd door
er gewoon alleen maar naar te kijken.
Mensen met een groot Pijn Lichaam maken vaak een snelle spirituele groei
door als ze het spirituele pad gaan bewandelen. In feite is pijn namelijk
de grootste uitnodiging (incentive) om bewust te worden. Je bereikt een
kritiek punt waar pijn niet langer je spiritueel leraar behoeft te zijn.
Eckhart Tolle: 'Ik ben erg dankbaar voor het grote Pijn Lichaam dat ik
met me meedroeg. Het maakte dat ik een enorme ommekeer in mijn leven heb
ervaren. Ik was misselijk van mezelf en mijn leven, vergelijkbaar met
wat Sartre beschrijft in La Nausée. Het leven geeft je precies
wat je nodig hebt om je hier (op deze spirituele lezing) te brengen. Dan
komt er een punt waarop je je realiseert: 'Ik heb niet langer pijn nodig.'
Alleen maar door je af te stemmen: het uiterlijk en innerlijk in evenwicht
te brengen. Soms komt dan toch nog de pijn omdat die oude cadans nog voortgaat,
maar dan in veel mindere mate.'
Hoe minder je de pijn personaliseert, des te meer zul je in staat zijn
het te ontkrachten en het te bekijken.
Op deze manier is pijn de brandstof voor ontwaken. Misschien is er daarom
zoveel pijn in de wereld.
Wat als er nieuwe pijn in je leven ontstaat? Door een overlijden, echtscheiding
of ziekte of zo. Zelfde systeem: onverdeelde overgave aan het moment,
zonder er tegen in te gaan. Het is zoals het is. Altijd. Hoe meer je je
overgeeft des te sneller zal hetgeen dat negatief in je leven lijkt zich
transmuteren. Dan neemt de tijd de toekomst weg en brengt je naar het
Nu.
Soms zijn vormen van lijden vermomd, zoals bijvoorbeeld boosheid. Boosheid
doet het fysieke lichaam kwaad, het verhoogt de hartslag en beïnvloedt
het systeem. Het ego is er gek op!
Laat de onderliggende aanwezigheid zijn werk doen.
En toen was het pauze. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik totaal opgetogen
was door deze man. Hij zat heel rustig op dat podium maar was inderdaad
vervuld van leven. Hij vertelde kalm maar zeer geanimeerd en bewoog zijn
lichaam en gebruikte zijn mimiek om zaken te benadrukken. Dit alles ging
op zo'n subtiele en vooral grappige manier dat de zaal steeds uitbarstte
in gelach. De man had humor.
Na de pauze was er ruimte voor vragen.
Vraag: Deze vraag was op een briefje aan Tolle gegeven. Een vrouw had
een liefdesrelatie met een man die gek op haar was maar die verteerd werd
door schuldgevoel naar zijn vrouw, uiteindelijk kon hij niet kiezen en
pleegde zelfmoord, 6 weken terug. De vraag was: die pijn is acuut hoe
kan ik die door de Aanwezigheid verminderen?
Tolle: Wanneer we werkelijk liefhebben dan houden we van de persoon niet
om zijn uiterlijk en zijn lichaam, maar om dat wat hij in zich heeft:
het ongeziene. We herkennen iets in het wezen van de ander dat maakt dat
we een gevoel van eenheid krijgen. Als je je ogen sluit en denkt aan de
dierbaarste persoon in je leven dan hoeft die hier niet aanwezig te zijn
om die liefde te ervaren. Je kunt die liefde ervaren als onafscheidelijk
van die persoon ook al is hij niet hier. Voel de onderliggende eenheid.
De andere zijde van verdriet is vrede: als je je verdriet beschouwd kun
je beide tegelijk ervaren. Dat voelt heel zacht.
Vraag: neem je leerlingen, discipelen aan?
Tolle: De leraar en de leerling tezamen produceren de leer (the teacher
and the taught produce the teaching). Nee nu geen leerlingen, dit zoals
in deze bijeenkomst is hoe ik nu werk, maar wie weet ooit in de toekomst,
een paar
Vraag: waar komt mijn migraine vandaan en hoe moet ik daar mee omgaan?
Tolle: Het Pijn Lichaam kan zichzelf ook manifesteren in de vorm van
fysieke symptomen. Helen is zoveel mogelijk bewustZijn en aandacht in
en naar je lichaam brengen. Soms maakt het toelaten van bewustZijn dat
slapende Pijn Lichamen worden wakker geschud. Ze gedijen op jouw reactie
naar fysieke Pijn Lichamen. Misschien zijn er nog emoties in jou aanwezig
waarvan je nog niet bewust bent. De druk van iets dat onderdrukt is kan
de oorzaak van migraine zijn. Overgave erodeert het ego. Acceptatie heelt.
Als Pijn Lichamen geen manier kunnen vinden om zich te voeden kunnen ze
een fysieke vorm aannemen die er nooit eerder is geweest.
Natuurlijk kan het ook zijn dat verdrongen gevoelens ziekte creëren.
"Expressing instead of repressing and being there when it happens.'
Vraag: kunt u iets vertellen over vergeving?
Tolle: Als we niet kunnen vergeven schep je een identiteit voor iemand
vanuit een stuk menselijk onbewuste. Het verstand, ons denkhoofd, heeft
de tendens een identiteit voor dingen te creëren die anderen doen.
Wanneer we dat doen dan nemen we aan dat degene die iets deed zich bewust
was van wat hij deed. Kijk naar Jesus die zei: Vergeef hen want ze weten
niet wat ze doen.
Hier komt de kwestie van verantwoordelijkheid om de hoek kijken: uiteindelijk
zijn we niet verantwoordelijk voor onbewust gedrag, hoewel we er wel de
consequenties van dragen. Het is niet iemand die iets verkeerd doet; het
is onbewust Zijn. Als je dat kunt zien dan ontstaat compassie met je medemens,
je onwetende medemens.
Als je jezelf niet kunt vergeven dan vergeef je iets niet in je dat je
hebt aangenomen als identiteit. Soms is het zelfs zo dat het ego wrok
en verdriet niet op kan geven.
Vraag: Als ik huil en ga dan het proces waarnemen dan stopt het huilen,
betekent dat dat ik huil om een verhaal in mijn hoofd?
Tolle: Als je denkt: mijn moeder was er niet voor mij, dan is dat het
verhaal. Het is beter aandacht te besteden aan wat je voelt dan aan wat
je denkt. Sommige gedachten blijven in je hoofd en verdwijnen gewoon niet,
bijvoorbeeld een idee van je verlaten voelen. Of je hebt steeds terugkomende
gedachten die bijna obsessief worden. Ga dan je lichaam in, voel en kijk
wat er gebeurt. Kijk naar de gedachten van een afstandje. Stel jezelf
voor als een oceaan: in het diepst van de oceaan is het stil en rimpelloos,
eindeloos rustig terwijl aan de oppervlakte een storm kan woeden. De oceaan
is je wezen en de oppervlakte is je drukke gedachtewereld. Constateer
dat hij bestaat, maar dompel jezelf er niet in onder.
Hoe meer verleden je met een persoon deelt, des te moeilijker het is om
tijd met diegene door te brengen in het heden. Als je ooit uit wilt vinden
hoe spiritueel mensen zijn dan moet je ze voorstellen twee weken met hun
ouders door te brengen. Uit hun reactie haal je het antwoord. (zaal plat
van het lachen)
Roddelen maakt dat je je superieur gaat voelen. De acceptatie van mensen
zolang ze om je heen zijn, daar draait het om. Zodra ze weg zijn ben je
het kwijt als je in het Nu leeft. Sta ze hun staat van onbewustZijn toe.
Verandering in anderen ontstaat als je niet langer verwacht of wenst
dat ze zullen veranderen. Wat maakt het jou eigenlijk uit dat je ouders
je niet zien of erkennen? Ja, maar ik wil dat ze me accepteren zoals ik
ben.. Ja, dat kan wel, maar dat doen ze niet. Slik door die hap!
Vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet langer wanhopig en onmachtig
wordt bij het zien van leed toegebracht aan dieren (legbatterijen, mestkalveren
etc)
Tolle: Gedachten kunnen niet voelen. Als je observeert door middel van
gedachten, dan kun je niet voelen. Een gedachte is een concept. Mensen
die legbatterijen houden zijn zich niet bewust van wat ze doen. Het enige
dat we kunnen doen is het goede voorbeeld geven.
Daarmee eindigde de middag. Tolle sloot het heel goed af door een goede
opmerking over het Nu en iedereen stroomde (mijns inziens) zeer voldaan
naar buiten. Daar scheen de zon uitbundig. Het was zes uur.
Epiloog
Elly en ik besloten in het centrum nog even wat te eten alvorens terug
te rijden. We kwamen weer bij het marktplein aan en keken uit naar een
gezellig tentje. De terrasjes waren afgeladen en we konden buiten niet
zitten. Dus gingen we een uitspanning binnen op grond van het woord eetcafé.
Al snel zaten we aan een tafeltje in het gezellige cafeetje. Ik keek eens
rond en zei: El, moet je nu eens kijken: 'die hele tent hangt vol met
klokken, grote klokken en ze staan allemaal stil'.
Als dat geen frappante toegift van het universum was: de hele middag ging
het over de kracht van het Nu. Er werd met zoveel woorden gezegd dat tijd
slechts een concept was. En ter afsluiting worden wij een cafeetje in
geboetseerd dat de Ouwe Klok heette
De boodschap is me duidelijk:
stoppen met het voelen van ontevredenheid omdat ik dit of dat nog niet
volbracht heb, stoppen met het voeden van mijn Pijn Lichaam van het verleden
en genieten en Zijn in het enige dat ons gegeven is: het Nu. Het klinkt
zo eenvoudig
|